CRM strategi?

Det kan have afgørende betydning for din virksomhed om i har lagt en CRM strategi eller ej. Hvis i bare forsætter som hidtil uden en CRM strategi og håber på at kunderne stadig bare vil holde sig til jer kan det blive en dyr affære. Det er som aldrig før at opretholde en tæt relation med sine kunder, da hvis man ikke gør, kan de alt afhængigt af produktet bare skifte leverandør. Der kan være store fordele i at fastholde relationen til sine kunder, og gøre sig uerstattelig som virksomhed overfor sine eksisterende kunder.

Der kan vælges en masse forskellige CRM strategier og de kan være lige rigtige alle sammen, hvis de blot bliver løbende justeret og tilpasset. Det er selvfølgelig meget med forskel fra branche til branche hvilken CRM strategi der vil være at foretrække.

I nogle brancher hvor produktet er meget simpelt og det ville kunne fås på hvert gadehjørne giver det ikke så meget mening af have en tæt relation. Der er dog en del faktorer der skal diskuteres for at fastlægge en bedste CRM strategi. Hvis det er et produkt eller en råvare som er særligt vigtigt for en virksomhed og man bruger mange af det og skal have leveret det tit. I dette tilfælde vil det være vigtigt at holde en tæt relation. Hvis leverandøren så samtidigt er i høj grad af afhængighed af virksomheden, er det dobbelt vigtigt at have en tæt relation og de to virksomheder kan siges at være indbyrdes afhængige.

CRM system

Synlig CRM strategi

Man kan som virksomhedsleder vælge at gøre aggressiv i sin CRM strategi eller mere passiv. Det er også et billede på hvor vigtige kunderne er for vores forretning i det store billede. Hvis man udnytter alle sine oplysningerne om kunderne og pleaser dem til fulde er det et billede på et det er relativt vigtige kunder for virksomheden. Der kan i dette tilfælde blive brugt store mængder ressourcer på enkelte kunder, fordi det simpelthen er ressourcer der er givet rigtig godt ud. Derimod kan der være kunder hvor CRM strategien ikke er så synlig overfor. Der bliver ikke brugt ligeså mange ressourcer på da små kunder dels fordi de muligvis ikke er ligeså vigtige for os og fordi den mængde ressourcer der kunne bruges på at please dem, ikke ville være rentable.

Ovenstående er ekstreme eksempler men med et CRM system og en strategi bliver det bare nemmere at holde styr på oplysninger om dine kunder og personlige detaljer og historier fra kontaktpersonen hos kunden. Når du har disse oplysninger er det supernemt at finde dem frem og bygge videre på en allerede eksisterende relation og forsøge at gøre den endnu stærkere, eksempelvis ved at spørge ind kontaktpersonens private liv. Det er selvfølgelig altid vigtigt at vejre stemningen men ofte kan folk godt lide at snakke om dem selv og det får folk til at slappe af at de gør det. Så det kan være at godt og billige trick at arbejde udfra og inkorporere i din CRM strategi. Det er kun en lille del af arbejdet med CRM strategi men det kan være vigtigt.

Skriv et svar